Člověk a jeho těla
Člověk a jeho tři těla a pět obalů
Indická
kultura je k člověku velmi štědrá, připisuje mu tři těla a pět obalů a my si je spolu obecně představíme. Podle
některých se za těmito těly skrývá naše skutečné já, kterého
se nedotýkají žádné fyzické a ani
mentální projevy. Zmíněná těla by se proto dala spíše nazvat jako "zapouzdření″ naší duše. Když jóga nebo ájurvéda mluví o člověku a jeho
tělu, myslí vždy toto širší pojetí člověka s třemi těly, nikoliv jen o
fyzickém tělu, které je jen o něco víc než maso a kosti.
"Jógová tradice přejala z védánty koncept tří těl (tri šaríra/šáríra
traja), kterými je každý jedinec obdařen. Tato tři těla o různé úrovni hrubosti
a jemnosti vibrace, slouží člověku
jako vůz pohybující duší v čase a
prostoru.″1)
Hmotné tělo (sthúla šaríra)
První tělo
je hmotné tělo složené z masa a kostí, toto tělo si uvědomuje sebe jako hmotu
a je zasazeno do času a prostoru. Podléhá smrti a je živeno potravou. Jeho
podoba je formulována karmou, dóšami a pěticí prvků (vzduch, éter, oheň, voda a
země). Aby toto tělo žilo, musíme mu
dodávat fyzickou potravu. Naše fyzické tělo pracuje v bdělém stavu spjaté
se světem fyzických objektů, který mají svůj daný tvar a umístění
v prostoru a čase.
Hmotné tělo
zahrnuje dva obaly. Prvním je obal
potravy (annamaja-kóša) je jím tvořeno naše fyzické tělo. Druhý obal je obal vitality (pránamaja-kóša), tento
obal je tvořen vitální energií
tzv. pránou, neboli tím, kudy prána proudí a to
jsou energetické kanály (nádí).
Jeho fyzickým projevem je dýchání a ovlivňuje činnost orgánů a oživuje tělo.
"Kauzální tělo dává hmotné formě základní
schémata a zákony, jimiž se hmotné tělo řídí.
Genetický kód- magnetická stopa
struktury fyzického těla- je spjat s kauzálním tělem.
Mysl, prána a senzorická struktura jemnohmotného těla formují odpovídající
funkce
na hmotné úrovni, která je spoutává do hustšího média tělních tkání.″2)
Jemnohmotné (astrální) tělo (súkšma šaríra)
Toto tělo můžeme
ho chápat jako beztvarý celek energie.
V tomto těle se nachází čakry.
Po smrti našeho fyzického těla prochází transformací, protože je jenom částečně
smrtelné.
Astrální
(jemnohmotné) tělo je činné ve snění a hluboké duševní práci, kdy se duch
(duše) ocitá
v prostoru dojmů a vnitřních pocitů. Tento vnitřní svět je krmen z dojmů a pocitů. Toto
tělo se také skládá ze dvou obalů. Z obalu
mysli (manómaja-kóša) a obalu
intelektu (vidžňánamája-kóša).
Obal mysli je v podstatě jen
schránka myšlení, která je napojená na nižší mysl (manas) a nevede
k pravému poznání. Tento obal zahrnuje také
pět našich smyslů (čich, sluch, hmat, chuť a zrak)
a pět smyslových orgánů
(pohyb, uchop, řeč, vylučování a rozmnožování). Mysl přijímá podněty
od smyslů
a je to prvotní informátor o našem okolí. Manómaja-kóša je
smrtelná. Obal intelektu
je
schránkou inteligence a je tvořen vyšší myslí (buddhi). Propojení s obalem
mysli způsobuje další zpracování vjemů. Je to jasný rozum a sídlí zde schopnost
abstraktního myšlení. Také zde sídlí karma (shromažďují se tu zkušenosti
z minulých životů), a proto je tento obal nesmrtelný.
Přičinné (kauzální) tělo (karána šaríra)
Poslední tělo je nesmrtelné. To, co obsahuje, přechází do dalších životů. Sídlí zde naše duše a toto tělo je nesmrtelné. Někteří učitelé jógy jej většinou nazývají jako cosi nepopsatelného a vyjadřují jako nevyjádřené. Obsahuje pouze jeden obal a to ánandamaja-kóšu, nejvyšší obal, obal blaženosti. Kauzální tělo funguje v hlubokém spánku nebo v meditaci, kdy spočíváme ve svém vědomí zbaveného od vnějších předmětů. Kauzální tělo se nenachází v prostoru a v čase (ve fyzickém světě), ale podle některých idejí tento svět vytváří. Výživou tohoto těla jsou nejhlubší myšlenky a vjemy.
"Duše řídí veškeré dění ve vesmíru jako přírodní inteligence
odpovídající za nesmírně přesný a vyvážený řád. Působí na mohutné zemské síly,
atmosféru, vesmírný prostor i hvězdy.
Síly univerzální duše působí prostřednictvím přírodních živlů a uchovávají
přírodní zákony... Duše je jako slunce, jako zdroj světla. Každý jedinec toto
slunce skrývá ve svém nitru coby hlavní duchovní sílu svého bytí.″ 3)
Duše není omezená
jen na lidské bytosti, je také v celém přírodním světě a mají ji nejen
zvířata,
ale také rostliny a dokonce i kameny. Není ale vyjádřená ve všech
tvorech,
jejichž méně vyvinuté formy udržuje jaksi z pozadí. Duše existuje také ve
vyšších formách
nad lidskou úrovní v podobě bohů nebo andělů. Existuje i ve tvorech temné podstaty,
ale ti ne vždy mají duši, protože mohou být jen výplodem lidské představivosti.
Duše sídlí v srdci, ale ne v tom fyzickém, ale v samotném jádru
našeho bytí, které pociťujeme
v oblasti anatomického srdce. Kauzální tělo či duše se vyjadřuje podobou
zlatého vejce umístěného
v srdci. *
Pečujte o
všechna svá těla, dopřávejte potravu každému obalu, ať už v podobě fyzické
či mentální :-) .
1)Teorie čakra jógy- cesta od
podmíněnosti k potenciálu Barbora Hu
2)Jóga a ájurvéda - David Frawley
3)Jóga a ájurvéda - David Frawley
*Ve védách se nazývá Hiranjagarbha neboli "zlatý zárodek″, z něhož se rodí Božské Slunce osvícení. Nazývá se také "zlatý obal srdce″ (hiranmaja kóša)